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2013 | Choe Young-ken 최영근

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작성자 최고관리자 작성일17-08-27 00:50 조회176회 댓글0건

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최영근.jpg
신의 지문_1200x1200x35cm_옻칠, 난각_2000

나의 칠예술은 시간의 미학이고 기다림의 미학이라고 생각한다. 조형예술에는 여러 가지 분야가 있고 수많은 재료가 사용되지만 칠작업처럼 오랜 시간을 기다리고, 오랜 시간 공을 들여야 하는 분야도 드물 것이다. 옻나무의 생장, 칠의 채취와 정제, 칠의 건조, 갈고 닦고 칠하는 수 십 차례 반복되는 작업과정 등 오랜 기다림과 인내가 필요한 작업이 칠 예술이다. 어느 한 과정도 한순간에 이루어지지 않는다. 작업환경과 기후의 변화에 따른 온도와 습도의 조절, 엄밀하게 계산된 작업과정 등 매 순간마다 한결같은 시간과 정성을 기울여야 되는 것이 칠예술이다. 그렇기에 칠작업의 모든 과정은 시간의 기록이며 시간의 축적이다. 기다림이 따라야 한다. 칠은 시간을 들이면 들인 만큼 작품의 완성도나 깊이감이 우러나오는 작업이다. 어느 분야의 작업이든 공을 들이고 많은 시간을 들인다면 그만큼의 효과가 있겠지만, 칠작품은 특히 시간의 흔적 자체가 그대로 축적되어 나타난다.

My lacquer art is an aesthetics of time, aesthetics of anticipation. There are many fields in the formative arts and a large number of mediums are used. Lacquer art is rare field because of the elaborate workmanship at a distance of time. The long awaited patience for the growth of a lacquer tree, gathering and refining of lacquer, and the course of working for polishing repeated several ten of time is required for lacquer art. Not even one process is accomplished for an instant. At nearly every moment of the course a consistent earnestness is needed as the variable temperature and humidity according to the environment and climate of the workplace are to be controlled; the rigid process is required Hence all process of varnishing with lacquer are the record of time and accumulation of time. Patience is needed. The degree of completion and depth of the lacquer work depends on how much time spent for. Especially the traces of time are accumulated and revealed themselves on the lacquer work though an efficiency of the working in general is proportionate to the utmost sincerity how much time spent for.

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